آموزش کاشت

آموزش کاشت نهال سیب

آموزش کاشت

آموزش کاشت نهال سیب

سیب از تیره گلسرخیان است. این گیاه از درختان میوه مناطق معتدل سرد به شمار می‌آید و میتواند سرمای ۳۵ درجه تا ۴۰ درجه زیر صفر رو تحمل کند. صدها نوع درخت سیب وجود دارد و هر کدام از آنها مخصوص یک منطقه می باشند. اگر یک درخت سیب مناسب منطقه ی خودرا انتخاب کنید، احتمال میوه دادن آن زیاد خواهد بود.

انتخاب یک نوع درخت سیب مخصوص منطقه ی شما، از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا هر درخت سیب به دمای خاصی پاسخ می دهد. برخی از گونه های درخت سیب، در مناطقی که زمستان سرد و طولانی دارد به خوبی می رویند. اما گونه هایی از سیب نیز وجود دارند که در دیگر مناطق به خوبی رشد می کنند. نیاز سرمایی جوانه‌های سیب در حدود ۱۰۰۰ الی ۱۶۰۰ ساعت زیر ۷ درجه سانتی گراد بوده، لذا در مناطقی با زمستان‌های گرم خوب به عمل نمی‌آیند.

انتخاب چند درخت برای گرده افشانی متقابل :
گرده افشانی متقابل، معمولا برای تولید میوه ضروری است. اکثر درختان سیب، خودشان و دیگر درختان هم نوع را گرده افشانی نمی کنند. بنابراین بهتر است دو گونه ی متفاوت درخت سیب بکارید تا گرده افشانی به خوبی انجام شود. باید چند نوع درخت سیب انتخاب کنید که گرده افشانی متقابل انجام دهند. بهتر است گونه هایی انتخاب کنید که در برابر بیماری مقاوم باشند.

نهال سیب با ریشه ی عاری از خاک خریداری کنید :
نهال های سیب را معمولا به صورت یک شاخه و ریشه ی عاری از خاک به فروش می رسانند. پس از اینکه نهال سیب را خریداری کردید، بلافاصله آن را بکارید.

فروشگاه خرید نهال 

خاک مناسب درخت سیب :
EC خاک حداکثر می‌تواند ۲ میلی موس بر سانتی متر باشد.بهترین حالت PH خاک می تواند از ۵/۵ – ۵/۶ تا حداکثر ۵/۷ باشد.سیب در انواع مختلف خاک ها به خوبی رشد می کنند ولی خاک هایی که بافت سبک و متوسط دارند (لومی رسی) برای رشد این درخت مناسب ترند. فاصله مطلوب برای کات درختان سیب بسته به شرایط محیطی متفاوت است، اما در صورتی که باغبان بخواهد باغ را با آبیاری قطره ای اداره کند، تعداد درختان می تواند از 120 اصله درخت تا 1500 اصله درخت در هکتار متفاوت باشد.

آبیاری درخت سیب :
EC آب حداکثر می‌تواند ۲۰۰۰ میکرو موس بر سانتی متر باشد.برای رشد سیب 700 تا 1000 میلی متر بارندگی در طول سال کافی است، با توجه به تراکم و چیدمان درختان سیب میزان آبیاری آن ها به شکل سالانه با یکدیگر متفاوت است (بین 6.2 تا 26 متر مرکب برای هر درخت). مقدار روزانه مصرف آب برای هر درخت حداکثر 25 تا 200 لیتر در روز است. دوره رشد درخت سیب (بین 170 تا 210 روز) از نظر آبیاری شامل چهار مرحله ی گل دهی، تشکیل، ایجاد جوانه های گل و مرحله رسیدن میوه است. مقدار آب مصرفی بر اساس کیفیت خاک منطقه و نوع پایه سیب و شرایط آب و هوایی متغیر می‌باشد.

آب و هوای مناسب درخت سیب:
سیب درختی میوه ای همیشه سبز نیست و خزان دار است. این درخت در اقالیم سرد معتدل در دو نیمکره جنوبی و شمالی رشد می کند اما امروزه با اصلاحات ژنتیکی این درخت در تمام مناطق 5 قاره رشد می کند. درجات زیر صفر و طول مدت سرما، بسته به نوع و رقم سیب می تواند به گل ها و جوانه های آن آسیب بزند. ارتفاع ۱۳۰۰ الی ۲۲۰۰ متر از سطح دریا مناسب جهت کشت سیب می‌باشد.

به طور کلی حداقل دمای منطقه باید ۲۵-۲۰ درجه سانتی گراد زیر صفر و حداکثر دمای منطقه ۳۸ درجه سانتی گراد بالای صفر باشد.اگر سردی هوا در زمستان از ۴۰- درجه سانتی گراد تجاوز می‌کند، چنین منطقه‌ای عملاً برای پرورش سیب مناسب نخواهد بود.همچنین در مناطقی که جمع ساعات دمای زیر ۷ درجه سانتی گراد از هزار ساعت کمتر باشد، چنین منطقه‌ای عملاً برای پرورش سیب مناسب نخواهد بود.

هرس درخت سیب :
در هرس سیب باید این نکته را در نظر داشت که شاخه های جوانی که چند سال عمر کرده اند و باردار شده اند، شاخه پیر محسوب می شوند و باید هرس شوند تا شاخه های جوان دیگری جانشین آن ها شوند. نهال های جوان در سال اول سربرداری می شوند (وجود حداقل چهار جوانه در زیر محل بریده شده ضروری است). اگر هرس در زمان درست خود انجام نشود شاخه های جوان و بارده زود پیر می گردند و این امر باعث تولید میوه های ریز و نامرغوب می گردد. اما اگر هرس به موقع و درست انجام شود می تواند از پیری زودرس درخت جلوگیری کند.

کود دهی درخت سیب:
کود های ازته برای درختان سیب ضروری هستند زیرا مصرف ازت خاک توسط این درختان بالاست. کود های شیمیایی نباید در زمان کاشت در چاله ریخته شوند زیرا باعث سوختن و از بین رفتن ریشه می شوند.

کم کردن بار درخت سیب:
استعداد درختان سیب در باردهی هر دو سال یک بار شکوفا می شود، برای این که انبوه میوه در یک سال سبب کاهش گلدهی در سال بعد خواهد شد.

ازدیاد و تکثیر درخت سیب:
متداول ترین روش تکثیر و پرورش سیب، کاشت بذر و انجام پیوند است. پایه های رویشی با خوابانیدن تکثیر می شوند و بعدا در محل خزانه گیری پیوند می گردند. پیوند شکمی فراگیر ترین پیوند در خزانه است. اکثرا پایه ها حاوی بذر سیب و پایه های پاکوتاه مالینگ مرتون و مالینگ هستند.

انتخاب محل احداث باغ:
در صورت مساعد بودن شرایط اقلیمی و آبی و خاکی، انتخاب محل باغ از موارد حائز اهمیت بوده که در توفیق باغداران بسیار مؤثر است.احداث باغ در دامنه‌های کم شیب در پناه باد‌های سرد مناسب می‌باشد.اگر شیب دامنه از ۲۰ الی ۳۰ درجه تجاوز کند، هزینه آماده سازی زمین و کاشت و ونگهداری بالاتر خواهد رفت و خطر فرسایش خاک بیشتر خواهد بود.درصورت احداث باغ دردامنه رعایت خطوط میزان و کاشت در خطوط تراز از ضروریات حتمی است.برای باغ‌های سیب حداقل سطح ۵ هکتاری از نظر شرایط اقتصادی در اکثر مناطق کشور سطح مناسبی به نظر می‌رسد.

عملیات احداث باغ:
اولین گام در احداث باغ انتخاب نوع پایه و نوع رقم می‌باشد.در شرایط کنونی انتخاب یکی از پایه‌های رویشی پاکوتاه با توجه به شرایط منطقه و میزان سرمایه توصیه می‌گردد.مزایای پایه‌های رویشی پاکوتاه نسبت به پایه‌های بذری:

  1. تراکم بالای درخت و عملکرد بیشتر در واحد سطح
  2. سهولت عملیات زراعی و مدیریت باغبانی (هرس، برداشت، مبارزه با آفات و امراض و …)
  3. دریافت نور بیشتر و تولید میوه با کیفیت بهتر
  4. تسریع در باردهی و رسیدن به عملکرد اقتصادی
  5. امکان استاندارد نمودن تکنیک‌های باغداری

ارقام بومی موجود در کشور:
ارقام تابستانه: گلاب – شفیع آباد- کهنز- شیخ احمد تبریز- قندک- قره یارپاق- تابستانه اهر- نوری مراغه- قرل آلما- عاشیق آلماسی- مربایی مشهد- علی موری خراسان

ارقام پائیزه: عباسی مشهد- گلشاهی- شمیرانی- زنوز- شکی اهر- دریان- کرمانشاهی- اخلمد خراسان

ارقام خارجی موجود در کشور:
ارقام تابستانه: گالا – دلبار استیوال

ارقام پائیزه: گلدن دلیشز- رد دلیشز- گرانی اسمیت- رداستار کینگ- پرایم روت جوناگلد – فوجی – برابرن – مک اینتاش

نحوه آماده سازی زمین :
بعد از شخم عمیق با دیسک و لولر اقدام به تسطیح نموده تا زمین را آماده کشت نمائیم.کود دامی به مقدار ۲۰ تن در هکتار قبل از کاشت با خاک و خاک چاله مخلوط شده باشد. (کود دامی بایستی کاملاً پوسیده باشد).از کشت توام درختان میوه و حتی کشت محصولات زراعی و صیفی و جالیز در باغات جدید الاحداث خودداری گردد.

فواصل کاشت نهال ها :
در ارقام پیوندی روی پایه‌های بذری ۷×۶ متر یا ۷×۷ متر در نظر گرفته می‌شود در ارقام پیوندی روی پایه‌های رویشی بر حسب نوع پایه ۳×۱ و ۳×۵/۱ و ۴×۲ و ۴×۵/۲ در نظر گرفته می‌شود.فاصله نهال‌ها بر روی ردیف‌ها بر حسب نوع پایه متغیر است، ولی در بین ردیف‌ها رعایت فاصله ۳ متر بین الزامی است.پس از تعیین فواصل کاشت عملیات میخکوبی را انجام داده سپس اقدام به علامت گذاری برای محل‌های حفر چاله نموده و در همان نقطه بطور دقیق چاله حفر می‌گردد در اینصورت فواصل بین ردیف‌ها رعایت شده است.

آفات و بیماری های درخت سیب:
کرم سیب، لیسه سیب، کرم سفید ریشه، سوسک شاخه بلند رزاسه، سرخرطومی سیب و شته مویی سیب از جمله آفات سیب هستند که برای مقابله با آن ها می توان از سموم شیمیایی استفاده کرد.

سفیدک سطحی سیب، لکه سیاه سیب، شانکر سیتوسبورایی سیب از بیماری های شایع درخت سیب هستند که با مراقبت، هرس و کود دهی به موقع می توان از آن ها پیشگیری نمود.

 

#موجود_در_نهالستان_تاج_نهال

برای خرید نهال سیب  و یا قیمت نهال سیب  با شماره های زیر میتوانید تماس حاصل فرمایید.

با تشکر : مهندس ابراهیم خیری

شماره تماس : ۰۹۳۶۰۲۵۴۰۰۸ مهندس خیری

شماره تماس : ۰۹۲۰۳۸۱۱۳۷۱ مهندس خانم وفایی

شماره تماس : ۰۹۱۴۳۸۱۱۳۷۱ مهندس خیری

شماره تماس : ۰۴۴۴۵۳۴۰۴۰۳ شماره تماس دفتر فروش

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *